Sari Straatsma

Docente dwarsfluit

Dwarsfluit spelen en lesgeven zijn de leukste dingen die ik ken. Met veel plezier geef ik dwarsfluit- en traversoles bij meerdere muziekscholen aan kinderen vanaf zes jaar en volwassenen. Misschien ken je me wel van een schoolproject in Utrecht

De “opa” van de moderne dwarsfluit

Traverso is de dwarsfluit uit de 18e eeuw en dus de voorloper of ‘opa’ van de moderne dwarsfluit. Toen ik 14 jaar oud was hoorde ik traverso tijdens een concert en besloot om ooit deze houten fluit te gaan studeren. Voor mijn traversostudie verhuisde ik vanuit Finland naar Utrecht, nadat ik mijn fluitdiploma’s had gehaald aan het concervatorium in Kuopio. Naast het lesgeven speel ik kamermuziekconcerten en treed ik op met barokorkesten in het binnen- en buitenland.

Metalig, warm, of liefdevol

Ik houd van fluit omdat je de klank zo veel kleuren kunt geven, bijvoorbeeld metalig, warm, of liefdevol. Daarnaast kun je ook moderne speeltechnieken gebruiken: beatboxen, of zelf zingen en spelen tegelijkertijd! Er zijn zoveel leuke, mooie stukken voor dwarsfluit in alle stijlen. Er zit zeker wat voor je bij.