Een Beiaard in het Châtelet – torentje

Een beiaard in het Châtelet bij Kasteel de Haar Haarzuilens, januari 2018.
Het komt vaker voor, een aantal op zichzelf staande gebeurtenissen die zodanig samenvallen dat een volledig nieuw project ontstaat. Achteraf mag je dan vaststellen, het moest kennelijk zo zijn.

Zo ook gebeurde in Vleuten waar toenmalig burgemeester mr. Aleid Wolfsen van Utrecht op 21 augustus 2012 het nieuw carillon van de Torenpleinkerk in gebruik nam. Samen met stadsbeiaardier Arie Abbenes speelde hij het eerste officiële stuk op dit nieuwe carillon, dat bestaat uit maar liefst 52 klokken. Het grootste deel van de kosten is betaald door de eigenaar van de toren, de gemeente Utrecht, als bijdrage om de allure van het oude dorp te behouden. Een bijzonder project want naast een prachtig instrument in het dorp Vleuten werd voor de eerste keer in vijfendertig jaar in Nederland weer een compleet carillon gegoten. Klokkengieter: Petit & Fritsen, Aarle-Rixtel.

Wilt u het complete artikel lezen? Klik dan hier >

Een carillon op Kasteel de Haar

De automatische voorslag van de Muziekschool te Vleuten.
Van 1971 tot 2010 heeft vanaf de gevel van de Vleutense Muziekschool een automatisch klokkenspel van 12 klokjes geklonken. Toen in 2010 de grote concertbeiaard geïnstalleerd werd in de toren van de Oude Willibrordkerk is besloten om de voor- slag buiten gebruik te stellen en van de gevel te verwijderen. De klokken liggen nu opgeslagen bij de leverancier, Klokkengieterij Eijsbouts te Asten.

Wilt u het complete artikel lezen? Klik dan hier >